onsdagen den 14:e november 2012

Bygga Ytterdörr!

Den dörr vi har är en innerdörr som går inåt, så nu behöver vi en ytterdörr.
Jag hittade plank som varit tak i det gamla huset. Eftersom att det inte finns ett rakt eller vinkelrätt mått i detta hus, så sågade jag till en OSB-skiva som passade i dörrhålet.
Jag sågade till och knackade ihop dem med lite överlapp på sidorna. Sedan skruvade jag fast dem i skivan så att de skulle ligga på plats. Så mätte jag ut mitten och klöv skivan.









Sedan skruvade jag fast lite brädor för att hålla ihop den. Efter det så kunde jag skruva loss den från skivan. Notera att jag satt brädorna på den sidan som ska synas inåt. De ska ju tas bort sedan så att jag får en bräddörr på insidan.













Efter att ha prövat dörren i dörrhålet så vet jag nu hur mycket som ska bort.Det är lite trixit. Vi fick lyfta dem på plats flera gånger för att såga bort lite här och där. På detta kort så syns den sidan som ska kläs med pärlspont. Vi använde en elektrisk hyvel för att få sidorna fina, dessutom kan det vara svårt att såga bort en millimeter, då är hyveln bra att ha.
Sedan ställde vi upp båda dörrarna och ritade av i mitten för att de skulle passa in, man måste ta lite mer för att de ska gå att öppna. Men var försiktig, ta hellre bort lite med hyveln efteråt.
Nu passade båda bitarna in i dörröppningen. Imorgon så ska jag klä den på utsidan med pärlspont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar